Tana Toraja - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Caroline en Peter Zwoferink-Sanders - WaarBenJij.nu Tana Toraja - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Caroline en Peter Zwoferink-Sanders - WaarBenJij.nu

Tana Toraja

Door: Caroline

Blijf op de hoogte en volg Caroline en Peter

16 April 2009 | Indonesië, Batavia

Eergisteren vertrokken uit Makassar naar Rantepao. De rit heeft 11 uur geduurd maar we zijn onderweg heel wat keren gestopt om plaatsen te bezoeken. Het is in totaal maar 350 kilometer maar omdat je niet snel kunt rijden (max. 30/40 km per uur)en de weg op heel wat plekken superslecht is duurt het zo lang.
De eerste nacht hebben we dus in Rantepao geslapen en de dag erop hebben we ook weer allerlei plaatsen bezocht, waaronder de graven, in rotsen, bomen, beton etc. Het is wel een apart volk, je waant je hier echt heel ver terug in de tijd. De natuur is hier echt schitterend en op sommige plekken echt adembenememd. Vannacht hebben we zoals Rusli (onze gids) zegt geslapen 'in paradise'. Dat klopte ook wel, het was hoog op een berg met uitzicht over de vallei van Tana Toraja, echt grandioos. Dat konden wij van onze kamer helaas niet zeggen. De eerste kamer die we kregen aangeboden was een muf ruikend hol met alleen drie matrassen op de grond, geen douche en/of wc. Peter vroeg of ze echt niets anders hadden en toen hadden ze gelukkig nog een alternatief. Dat alternatief was ook niet bijzonder maar het was in ieder geval een bed en een badkamer met mandi. Dan moet je dus douchen door middel van een pannetje water dat je over je heen gooit. Ook dat water was koud, aangezien het op 2.000 meter iets koeler is dan beneden is dat niet echt comfortabel. We kregen dan ook een emmer met gekookt water. We hebben er ook nog met onze kleren aangeslapen want we hadden het idee dat jan en alleman onder hetzelfde lakentje sliep (getver). We hadden helaas geen andere keus dus we hebben het er maar mee gedaan en konden er ook nog wel om lachen (nadien dan wel te verstaan). Toen we naar bed wilde gaan vonden we ook nog een enorm apparaat (dat zijn Peet zijn woorden) op de stoel, echt een reuzentor, formaat vogelspin (brrr).
We zijn nu onderweg naar Sengkang, volgens onze reisbijbel hebben ze daar prima hotels, we zien er nu al naar uit!! We hebben daarnet nog een cobra voorbij zien komen, onze taxichauffeur kreeg zowat een rolberoerte toen hij 'm in de gaten kreeg. Gelukkig zaten wij veilig in de auto maar je moet je bedenken dat hier heel veel kinderen lopen op weg van/naar school.
Tot zover weer even Palopo.

• 16 April 2009 - 06:06

Alida:

Het wordt steeds avontuurlijker is het niet???
    En ik had de eerste dagen al moeite met een tsik tsak of hoe je het noemt. Wij gaan volgend jaar naar Noorwegen :-).
    Veel plezier nog en maak goed foto's.
    Groetjes
    alida

• 16 April 2009 - 08:11

Pa & Ma:

Hi Car en Peet,
    Is het misschien handiger om voortaan een slaapzak mee te nemen? Als je in de auto zit kan zo'n cobraatje toch geen kwaad! Zo zie je maar ook daar moet je uitkijken voor overstekend wild! Tot horens weer.
    P&M

• 16 April 2009 - 10:38

Joyce:

Hi,

Lijkt me geweldig, zo'n paradijs. Alleen dat slapen met allerlei apparaten in de buurt is wat minder...
    Wij zijn in het paasweekend naar Groningen geweest. We hadden een mooie kamer op het Groningse platteland.Je word wakker van de vogeltjes. En er zijn mooie vergezichten. (Wel veel Groningse klei trouwens, maar daar zal binnenkort wel wat op gaan groeien neem ik aan). Afijn, het was fijn om weer eens in het Noorden te zijn, we hebben veel gefietst en het was mooi weer. Verder heb ik nog heel wat plantjes gescoord (Goede Vrijdag is er altijd bloemetjesmarkt in Groningen, heel gevaarlijk voor mij!)
    Geniet nog van jullie mooie reis en pas op voor rare apparaten. En jullie kunnen tenminse zeggen dat je cobra hebt gezien, dat klinkt heel wat spannender dan de reeën die wij zijn tegengekomen (maar die zijn wel leuk!)

Groetjes,

Joyce en Eric-Jan

• 16 April 2009 - 10:42

Hans En Joke:

Hoi Peet en Caroline,

Oeps, spannende verhalen maar wel gaaf want dat maak je niet elke dag mee(gelukkig niet)!
    Ben erg benieuwd naar jullie foto's.
    groetjes !!!
    Hans en Joke

• 16 April 2009 - 10:47

Joyce:

Hi,

Hier ben ik nog even. Al lezend ben ik bij een van de reacties van pa en ma iets tegengekomen over rechtopstaande stoffelijke overschotten. Hoe zit dat, heb ik iets gemist? Enne, ik dacht ook dat jullie camera op miraculeze wijze verdwenen was, want ik wacht ook op mooie foto's! (Zijn dat apparaat en die cobra trouwens ook vastgelegd?)
    Nogmaals veel plezier en de groeten,

Joyce

• 16 April 2009 - 15:10

Alida:

hai, maar even op deze manier.
    je gaat naar het peninsula excelsior maar niet via sia stopover.
    je bevestigingsnummer is PEH-PA12789-R. op naam van Peter zwoferink.
    kosten zijn Sing $280.00 voor 2 nachten inclusief ontbijt wat nog goedkoper is dan via singapore air, potjandorie.
    betekent naar euro gewoon door 2 delen dus 70,00 euro per nacht. Via singapore air zaten ze vol, snap je 'm??. Je kunt wel je instapkaart gebruiken voor gratis transfer, niet vergeten. Desk zit aan het eind van de aankomsthal links. Sorry om je site zo te gebruiken, maar wist even niet hoe anders, want is heel verhaal.
    aankomst 23-04 vertrek 25-04. betaling met cc bij vertrek.
    veel plezier en neem maar een singapore sling op me. :)
    kus alida